Nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważna jest komunikacja niewerbalna. W kontaktach międzyludzkich, zarówno na poziomie prywatnym, jak i biznesowym, odgrywa ona olbrzymią rolę. Zdarza się, że nasz rozmówca, odczytując mowę ciała w trakcie, odbiera inne sygnały niż te, które komunikujemy za pomocą słów. Co ciekawe – często właśnie do rozmowy niewerbalnej przykłada się dużo większą uwagę, szczególnie jeśli między obiema metodami panuje brak zgodności. Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę podczas rozmowy? Jak nasze gesty czy mimika mogą wpłynąć na powodzenie spotkania biznesowego? Sprawdźcie.
Czym jest rozmowa niewerbalna?
Zanim wyjaśnimy, jakie znaczenie może mieć komunikacja niewerbalna, warto zastanowić się, czym ona właściwie jest. Porozumienie niewerbalne jest tą częścią nawiązywania kontaktów, która odbywa się inaczej niż za pomocą języka (zarówno mówionego, jak i pisanego). Oznacza to, że na komunikację niewerbalną składa się wszystko, co przekazujemy naszemu rozmówcy inaczej niż przy użyciu słów. Językoznawcy nie pozostawili tej przestrzeni bez zainteresowania, dlatego podobnie jak komunikacja werbalna, również to, co niewypowiedziane zostało prześwietlone pod kątem naukowym. Komunikację niewerbalną podzielono więc na sygnały (dziedziczone, wrodzone lub wyuczone, każdy z nich wywodzi się z innego rodzaju dziedzictwa). Wskazane zostały też funkcje, jakie pełnić może rozmowa niewerbalna: pragmatyczna, semantyczna, regulująca i syntaktyczna. Komunikacja niewerbalna umożliwia też zachowanie kontaktu, kiedy z jakichś przyczyn tradycyjna forma porozumienia nie jest osiągalna.
Na co składa się komunikacja niewerbalna?
Wśród elementów komunikacji niewerbalnej znajdują się – jak już zostało wspomniane – wszystkie sposoby nawiązania i zachowania kontaktu, które nie wymagają użycia słów. Porozumiewając się w ten sposób, rozmówcy stosują powszechnie znane i rozumiane znaki lub symbole. Do ich wyrażania stosuje się między innymi gest, mimikę, dotyk, ton głosu czy postawę ciała. Warto pamiętać, że dla zachowania skuteczności tego rodzaju komunikacji konieczna jest też dobra wola po stronie drugiego rozmówcy, ponieważ tego rodzaju gesty bardzo łatwo zinterpretować wbrew intencji nadawcy.
Znaczenie komunikacji niewerbalnej
Komunikacja pozawerbalna jest w stanie pokazać „między słowami”, jaki jest stosunek jednego rozmówcy do drugiego. Zachowanie i jego interpretacja to często komentarze poboczne do toczącej się rozmowy, na ich bazie możliwa jest ocena relacji między osobami w procesie komunikacji. Komunikacja niewerbalna jest też istotnym elementem pierwszego wrażenia, jakie robimy na nowo poznanych osobach. Odważne spojrzenie w oczy, pewny ton głosu, stanowcze, ale nie agresywne gesty pomagają zbudować wizerunek osoby, która wie czego chce. W powszechnym przekonaniu, że pierwsze wrażenie to kwestia pierwszych minut spotkania, zawiera sporo racji. Ma to olbrzymie znaczenie, chociażby, podczas rozmów rekrutacyjnych, kiedy osoby rekrutujące mają wiele spotkań, z których zapamiętają jedynie najbardziej charakterystycznych kandydatów.
Dodaj komentarz